Laptopu Şarjda mı Pille mi Kullanmak Daha Doğru?
Dizüstü bilgisayarınızı pil gücüyle mi çalıştırmalısınız yoksa şarj cihazı mı kullanmalısınız?
Dizüstü bilgisayarınızı pil gücüyle mi çalıştırmalısınız yoksa şarj cihazı mı kullanmalısınız?
Şahsen ben istikrarlı bir dizüstü bilgisayar kullanıcısıyım, ilginç olan onu sadece masamda kullanıyorum.
Peki, en faydalı olan hangisi; Dizüstü bilgisayarı şarjda mı pille mi kullanmak?
Öncelikli olarak güzel bir bilgi, sürekli sabit bir yerde kullansanız bile masaüstünden daha çevreci olan dizüstü bilgisayar kullanıyorsunuz. En azından monitör gibi hantal ve çevreye zararları bir bileşeni kullanmıyorsunuz. Zaten dizüstü bilgisayarlar tipik olarak masaüstü ve benzerlerinden daha az enerji harcayacak şekilde tasarlanmıştır ve toplamda yüzde 80'e kadar daha az enerji kullandıkları tahmin edilmektedir. Dizüstü bilgisayarların ekonominiz için daha verimli olmasının basit bir nedeni var. Masaüstünde harcadığınız enerjinin tamamını elektrik faturanızda görüsünüz. ;) Ancak dizüstü bilgisayarınızın harcadığı enerjinin büyük bir kısmını en çok uğradığınız kafe sahibi faturasında görüyordur. ;) Yine de dizüstü bilgisayarların daha az enerji kullanacak şekilde üretilmiştir. Kafeye masaüstü bilgisayarınızı taşımadığınız sürece kafe sahibi laptopunuzu önemsemez.
Sorumuza geri dönersek, bilgisayarınız prize takılı olsun ya da olmasın tamamen aynı şekilde çalışacağı varsayımıyla düşünelim. Bu durumda, muhtemelen fişe takılı kalmanız daha iyi olur, çünkü pili şarj etme, elektriği depolama ve ardından bilgisayarı pilden çalıştırma sürecinde enerji kaybolur. Doğal Kaynaklar Savunma Konseyi tarafından beş yıl önce hazırlanan (PDF), bir dizüstü bilgisayarı AC gücüyle çalıştırmanın, pille çalıştırmaya kıyasla enerji açısından yaklaşık yüzde 20 daha verimli olduğunu öngörüyor. Pil şarj sistemleri o zamandan beri iyileşmiş olsa bile, AC gücü kullanmanın daha az enerji gerektirdiğini öne sürüyor. (Bazı dizüstü bilgisayar kullanıcıları, bir dizüstü bilgisayarı takılı tutmanın pilin ömrüne zarar verdiğini iddia ediyor.
Eğer öyleyse, pillerin üretilmesi çok fazla enerji gerektirdiğinden ve kullanılmış bir pili geri dönüştürmenin çevresel bir maliyeti olduğundan, bu daha zor bir karar olacaktır.
Farklı üreticiler farklı cevaplar veriyor: Lenovo ve Dell, Lantern'e, bilgisayarınız fişe takılı kalırsa pilinizin iyi durumda olacağını söylerken HP, AC gücüyle haftalarca çalışıyorsanız pili çıkarmanız gerektiğini söylüyor ve Apple, arada bir pili çıkarmanızı ve bitirmenizi öneriyor.
Yine de çoğu dizüstü bilgisayar, pil ömrü yüksek olduğundan, fişe takılı olmadıklarında daha az enerji kullanacak şekilde ayarlanmıştır. Ancak AC gücü almaya başlar başlamaz, genellikle daha yüksek hızlarda çalışmaya başlarlar ve bu nedenle daha fazla enerji kullanırlar. Dizüstü bilgisayarınızın güç ayarlarına daha önce hiç dokunmadıysanız, prize takıldığında daha fazla enerji kullanma ihtimali vardır.
Zorunda değil ama dizüstü bilgisayarınız, enerji ayarlarınızı, prize takılı olsun veya olmasın aynı olacak şekilde değiştirmeyi kolaylaştırmalıdır. Bunu yaptığınızda, bilgisayarınız muhtemelen biraz daha yavaş çalışır, ekranınız biraz daha sönük olabilir ve masanızdan uzaklaştığınızda makineniz biraz daha hızlı uyku moduna geçebilir. Ancak zamanınızın çoğunu PUBG oynayarak geçirmediğiniz sürece muhtemelen bu değişikliklere aldırmazsınız. (Kısa bir not: Bilgisayarlarını kapatmanın mı yoksa boşta bırakmanın mı mantıklı olduğunu merak edenler için, uzun bir süre uzakta olacaksanız, genellikle makinenizi kapatmanız mantıklıdır.)
Hoşçakalın.


